Forberedelse af optoget 2026
Ternet Ninja

Fastelavn 2026.
Hovedtemaet ser ud til at blive Anders Matthesens Ternet Ninja, der kom som film
i 2025 og noget af det andet han har beriget os med.
Igen vil du kunne følge med i, hvordan årets tema bygges op i den gamle
slagtergård midt på Veksø Bygade. Du er velkommen til at kigge ind til os. Vi
bygger
lørdage formiddage fra kl. 9-12.
Med venlig hilsen Finn Lustrup

Billederne er lagt i kronologisk
rækkefølge - Rul ned for at se de nyeste billeder
Onsdag d. 3.december 2025
Fællesmødet på Veksø Kro
Fastelavn i Veksø indledes med fællesmødet
på Veksø Kro, hvor ryttere, kuske og folkene på vognene mødes til en til en snak
og god mad.
Her er en lille samling foto fra aftenens møde.
Foto: Uffe Larsen og Per Voigt.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Mandag d. 29.december
2025
Det er altid godt at have noget at gå frem efter,
når der skal bygges vogne. Det har Chrelle givet et bud på i form af disse
skitser. Så det bliver spændende at se, hvordan det bliver effektueret de
kommende lørdage frem til fastelavn 15.02.2026
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Foto: Christian Hjort
Lørdag d. 3.januar 20256
.jpg)
Vintervejret kom voldsdomt natten til i dag, men det er fastelavn ligeglagd med
- Det er lørdag - 2 grader og så skal
arbejdet med vognene påbegyndes i Slagtergården, hvor Storejan er ankommet i
snevejret.
.jpg)
Døren indtil laden med vognene er blevet åbnet.
.jpg)
Inde bag porten står de gæve fastelavnsfolk, der har trodset kulden.
.jpg)
Ja hvad skal man lige gå igang med.
.jpg)
Man kan da altid snakke om det.
.jpg)
Jesper er kravlet op og får et overblik.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Hov hvad er nu det. Er det den første figur, der bliver skitseret.
Foto: Jesper Wøldike
Lørdag d. 10.januar 2026
.jpg)
2. arbejdslørdag. Der ses lige på den gamle traktor - Kan den stadig noget.
.jpg)
Hvad skal der ske med denne vogn?
.jpg)
Der må lige noget til at give varmen i minus 6 grader.
.jpg)
Skiltet fra Rottehullet hænder der stadig i laden.
.jpg)
Så er der en vogn, der er kommet ud i lyset.
.jpg)
Begge vogne er kørt ud i sneen på gårdspladsen.
.jpg)
Inde laden bliver det første malet.
.jpg)
Og der saves.
.jpg)
Og der males.
.jpg)
Poul skal lige have noget klaret på telefonen.
.jpg)
Det er han ikke den eneste der skal.
.jpg)
At male i frostvejr er ikke under de bedste betingelser
.jpg)
Så køres vognen ind igen.
.jpg)
Og det ser sådan ud fra en vogn.
.jpg)
Tak for i dag. Der er rigtig meget der skal nås inden d. 15.februar.
Foto: Jesper Wøldike
Lørdag d. 17.januar 2026
.jpg)
Sneen generer ikke længere på denne 3. arbejdslørdag, men koldt et det nu
fortsat.
.jpg)
Temaet er jo Anders Matthesen og det inkluderer også Byggeren på
Vesterbro
.jpg)
Jimmi har gang i skruemaskinen.
.jpg)
Poul med René i værkstedet.
.jpg)
Kenneth maler på pølsevognen. Den er selvfølgelig med i mindre udgave end den
var på optoget i 2019, hvor den var med
på en lille vogn.
.jpg)
Mads maler en gul bagplade.
.jpg)
Hvad Mark og Brian laver her, aner jeg ikke, for jeg er desværre ikke med mere
under vognbyggeriet.
.jpg)
.jpg)
Det er i alt fald noget med nogle sorte striber.
.jpg)
Der er også kommet farver på den anden vogn.
.jpg)
Kenneth fortsætter sit gode arbejde.
.jpg)
Inde i laden bliver der savet.
.jpg)
Og det trækker tilskuere til.
.jpg)
Stribe på stribe kommer der på pølsevognen.
.jpg)
Storejan med et dæk?
.jpg)
Så er der malet striber på pølsevognen.
.jpg)
Jeg tænker, at det har noget med byggeren at gøre og dækket indgår åbenbart her.
Foto: Uffe Larsen og Jesper Wøldike
Onsdag d. 21.januar 2026
.jpg)
HP-el i Stenløse lægger lokaler til figurmaling. Her er det dog i hallen, hvor
der saves figurer.
.jpg)
.jpg)
Man ser ternet Ninja til højre.
.jpg)
Det kan man godt have det sjovt med.
.jpg)
I et lokale ovenpå var der gang i figurmalingen. Kenneth har fat i en and, der
males sort.
.jpg)
Kasper maler ansigtsfarve.
.jpg)
Ud ad højtaleren hørte vi Anders Matthesen.
.jpg)
Der var mødt rigtig mange op. Poul Neumeyer har travl med telefonen.
.jpg)
Chrelle er ved at lave et lille skilt med Vesterbro.
.jpg)
Tidligere foregik figurmalingen på Veksø Kro, men det her sted er et godt bytte.
.jpg)
Ja - Jeg kom og fik lov til at sætte mit aftryk på årets fastelavnsoptog.
.jpg)
Det blev kun til en grøn trøje til Girlz - En figur, hvor Ronnie har den rolle.
.jpg)
Der var virkelig gang i penslerne.
.jpg)
Man kan sagtens være to om en figur samtidig.
.jpg)
Det er Jesper, der har forberedt figurerne til maling, og her har han selv
grebet en pensel.
.jpg)
Smed betragter Mads, der maler.
.jpg)
Der kommer en del figurer på optoget, hvor farverne vil komme til at lyse godt
op.
.jpg)
Mads og Smed har gang i penslerne.
.jpg)
Kenneth maler den anden side af anden.
.jpg)
Jimmi er faldet på knæ.
.jpg)
Så langt så godt og jeg var glad for at være med og give et meget lille bidrag.
Foto: Jesper Wøldike og Finn Lustrup
Fredag d. 23.januar 2026
Chrelle (Christian Hjort) har haft lidt hjemmearbejde.
.jpg)
Jeg kunne ikke lige se, hvad det handlede om, men det ved jeg så nu.
.jpg)
Foto Chistian Hjort
Lørdag d. 24.januar 2026
.jpg)
Det er en kold tid som vi lever i. Men det forhindrer ikke, i at der bygges
vogne i Slagtergården.
.jpg)
Det inkluderer også at sørge for, at vognene kan køre sikkert.
.jpg)
Hold da op, så bliver der lige sat ild til en vogn.
.jpg)
Kenneth passer på, at vognen ikke brænder helt ned.
.jpg)
Der males vindue.
.jpg)
Så males der mursten.
.jpg)
Og Palle holder tungen lige i munden.
.jpg)
Der er noget af et arbejde.
.jpg)
Så sort blev det efter afbrændingen.
.jpg)
Besøg i laden og lidt at drikke.
.jpg)
Det er kuskene, der har aflagt vognbyggerne et besøg.
.jpg)
Det er Mark, der er ved at sætte af til flere mursten, og det tager Uffe et
billede af.
.jpg)
Og her tager Jesper et billede af samme situation. Det er jeg glad for, så har
jeg noget at sætte ind på siden her.
.jpg)
Der er nok nogen, der er kravlet op på loftet. I baggrunden ses kongeskibet fra
optoget i 2022.
.jpg)
Vi slutter af for denne gang, og jeg tror, at Chrelle er ved at filme til sin
beretning om fastelavn 2026
Toto: Uffe Larsen og Jesper Wøldike
Lørdag d. 31.januar 2026
.jpg)
Sibirsk kulde denne lørdag -2 grader som i en iskold vind føltes som -10 grader.
Palle har kørt en vogn ud foran laden, hvor
gruset igen er blevet dækket af sne.
.jpg)
Lau og Poul er klar til at sætte reklameskilt op for fastelavn. Det bliver nok
ikke let i den frosne jord.
.jpg)
I læ inden i laden males der grønt;
.jpg)
Og der tegnes.
.jpg)
Så kom der lige noget til at holde varmen på.
.jpg)
Rent gæt. Kunne det være en mikrofon Chrelle står med.
.jpg)
Kenneth brænder fortsat af.
.jpg)
Så kom der sørme en grill op. Jeg håber at den kan blive hængende, når optoget
skal rundt på smalle stier i Veksø.
.jpg)
Her kommer der flammer op ved grillen:
.jpg)
Og Palle arbejder fortsat med at male mursten. Besværligt men flot bliver det
Foto leveret af Christian Hjort
Lørdag d. 7.februar 2026
.jpg)
Igen er vognbyggerne mødt op til en lørdag med frostgrader og masser af sne i
Slagtergården. Det er noget af en vinter vi
har haft i år.
.jpg)
Palle er vist gået i gang med at male brædder.
.jpg)
Så gør det godt med en kold bajer.
.jpg)
Figurerne er ankommet og kan blive sat op.
.jpg)
Der er nu en skole med en festlig hinkerude.
.jpg)
Pølsevognen har gjort klar til servering.
.jpg)
Det er ikke pølsepapir der ligger her.
.jpg)
Og her har vi så Mie.
.jpg)
En stille stund med Storejan og formanden i laden.
.jpg)
Dem der har set Ternet Ninja, kender disse figurer.
.jpg)
Vesterbro og Anders Matthesen hænger sammen.
.jpg)
Ja koldt er det og det blæser også, så det føles som -9 grader, selv om der kun
er minus 2 grader.
.jpg)
Jimmi maler brædder.
.jpg)
Mark i vinduet.
.jpg)
Figur på byggeren.
.jpg)
Mon ikke det er Stewart Stardust forrest på vognen.
.jpg)
Êr der nu mere der skal brændes af?
Lørdag d. 14 bliver vognene gjort færdig, og de siger, at de nok skal få dem
gjort helt klar til fastelavns søndag d.15.02.2026
Foto leveret af Jesper Wøldike
2026 Finn Lustrup