Veksø Fastelavnsklub
|
|
|
Veksø
Fastelavnsklub
|
![]() |
Klik på Billedet til venstre og
se hvordan |
![]()
Glædelig fastelavn 2025
I 2026 blev hovedtemaet, Anders Matthesens univers bl.a. med Ternet Ninja.
Klovnevognen valgte cykelløb til deres tema. I Veksø har vi nemlig haft
CPH-sprint og Danmark rundt gennem Veksø.
På siden her kan du se rundturen i Veksø og kulminationen med optog og
tøndeslagning med folkene i de mange udklædninger, der passede til de to temaer
Igen en stor tak skal til alle jer, der var værter, og ikke mindst til alle jer der kom og
mødte op i bygaden på en meget kold søndag. Flot at I holdt ud
Tak til jer der udover mig selv har stillet fotos til rådighed:
Jens-Erik Heje,
Jesper Wøldike Stjernholm,
Mark Christiansen, Christian Hjort Nielsen, Per Voigt, Susanne Suhr, Danny Skov
Hansen, Alice Beicher
Tusind tak til jer
Skulle du have oplysninger til billederne, som du synes burde være nævnt, så
send en mail
til mig:
lustrup@mail.dk.
Er der et billede, du ikke ønsker skal være offentligt, så højreklik på
billedet. Gem det på din PC og vedhæft det til en mail
og send det til mig på lustrup@mail.dk,
så vil jeg sørge for at få det
fjernet.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
på vegne alle i Fastelavnsklubben. Solskin kan man altid finde. Og den blev
virkelig fundet denne kolde fastelavns søndag.
Finn Lustrup
Optakt til
Fastelavn i Veksø
.jpg)
.jpg)
En iskold fastelavns søndag morgen 2026
hvor
solen er ved at stå op i Veksø. Jesper Wøldike tol lige et bilelde af morgenens
temperatur
.jpg)
Inde på Veksø Kro er der dækket op til morgenmad, og den første deltager har sat
sig :-)
.jpg)
Her er der kommet flere til. Det er ved at være en tradition, at man samles til
fælles morgenbord.
.jpg)
Det er ikke kun dem, der er på vognene, der deltager, men også dem der har været
med til at bygge vognene til hovedtemaet.
.jpg)
Og her ses alle i Matthesens univers nu i kostumer opstillet i Veksø Bygade klar
til den store rundtur.
er
Og her ses årets rute med 18 besøgssteder
Morgensamling i Slagtergården
.jpg)
Så nu varer det ikke længe, inden optoget kører ud.
Til et cykelløb er der også en djævel.
.jpg)
Så starter fastelavnsoptoget med forriderne, der kommer ud med fanerne.
Og rytterne følger efter.
.jpg)
En meget kold morgenstund kan man se på hestenes ånde.
.jpg)
Første vogn med Anders Matthesentemaet ruller ud.
Og selvfølgelig er pølsevognen fra Jul på Vesterbro med.
.jpg)
Hov! hvad er nu det, hvor er hesten??? - Den er er erstattet af et motorkøretøj,
da hesten ikke kunne klare hele turen.
Efter frokost kom hesten foran. Vi skal tilbage til 1960, hvor der sidst var et
motorkøretøj da musikvognen
var en lastbil
med højtalere, da man ikke
havde musikere med det år. Bøssevognen som ses her,havde valgt cykelløb som deres
tema.
.jpg)
Ok hesten var nu med på fronten i form af en kæphest.
Farver på i den frostklare morgenstund.
.jpg)
Vogn 2 i Anders Matthesen med Ternet Ninja.
.jpg)
Nogen valgte at tage turen til fods. Måske var det for at kunne holde varmen.
Besøg REMA 1000
.jpg)
Ankomst til REMA 1000 og tankstationen, som har været et besøgssted, der
strækker sig meget langt tilbage, ja helt tilbage
til vukanisør Gert Sørensen og den lille tankstation, der lå ud til daværende
Kirkebakken. Et vejstykke der nu ender blindt.
.jpg)
Nyd Jens-Erik Hejes dejlige billelder af rytterne og de mange detaljer på vognene
og de festlige udklædninger.
.jpg)
Der er god plads til ryttere og vogne ved tankstationen
.jpg)
Der var også en skimmel med i år
.jpg)
Anders Mathessens univers med ternet Ninja indtager tankstationen.
.jpg)
Mon ikke den kører på el.
.jpg)
Lægen Dr. Epo er selvfølgelig med på cykelvognen.
Er der en, der er ved at træde i en hestepære?
.jpg)
Flot med baggrund af en blå himmel.
God beværtning af købmand Lasse i REMA 1000.
Tid til at tale med publikum.
Så er vi på Byggeren.
Der var åbenbart ingen, der skulle have pølser.
Anders Mathessen må man forbinde med både Nørre- og Vesterbro.
.jpg)
2 X Ninja. Ja her ser man jo ikke, hvem der gemmer sig bag kostumet.
.jpg)
En lille en til rytteren.
.jpg)
Begge de to figurer er også med som udklædte i optoget.
.jpg)
De flotte ryttere med hestedækkernerne.
.jpg)
Så forlader cykelløbet REMA 1000 og begiver sig ud på Kirkebakken.
Besøg Vandtårnet
.jpg)
Næste besøg er Vandtårnet og Frederissundsvej er passeret.
.jpg)
Men man holder ude på spydbakken på grund af sneen.
.jpg)
Så det hele kom til at foregå der.
.jpg)
Sneen fylder meget, som man kan se.
.jpg)
Starten af Vandtårnet.
Team Easy on var også repræsenteret med lederen René.
.jpg)
Det er Poul Neumeyer, der er den ene Ninja. og han er flankeret af Ronnie som
Girlz
Besøg Stormfulde Højder
.jpg)
Rytterne med flot snebaggrund.
.jpg)
Serveringen foregik i porten.
.jpg)
.jpg)
Vognene blev parkeret på Spydbakken.
.jpg)
Det er Palle der gemmer sig bag den anden ternede Ninja.
.jpg)
Kuskene har godt med varmt tøj på.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Besøg Agervej
.jpg)
Stewart Stardust har indtaget Agervej.
.jpg)
Og musikken spiller.
.jpg)
Her har vi Team Easy on med Tim og René klar til at hive penge ud af folk.
.jpg)
Det ligner en dragørrytter.
.jpg)
Godt med assistance fra Dragør, når det kniber med ryttere.
.jpg)
Servering til rytterne.
.jpg)
Der blev disket op.
.jpg)
Farvel til Agervej.
.jpg)
Mark gav et nummer på vej mod Veksø.
Besøg Bjørnebakken
.jpg)
Ja det skulle være et besøg på Bjørnebakken, men det blev til et holdt ved Veksø
Skole pga. sneen.
.jpg)
Der blev holdt ind på hallens P-plads.
.jpg)
I baggrunden skolen og den bygning, der brændte for nogle år siden.
.jpg)
Det går jo godt.
Besøg Dyrehaven
(Katholm)
Selv om man ikke er med i optoget, kan man jo godt være
klædt ud. Det er jo fastelavn.
Optoget på vej ned til Katholm, som er en del af grundejerforeningen, Dyrehaven.
Det ser da flot ud, når hele optoget kommer.
Djævlen alias Søren Hald er stået af.
Afstigning.
Lægen Dr, epo /Sebastian) var der også, hvis en cykerytter skulle have brug for
lidt doping.
Chrelle har taget rollen som Randi fra Jul på Vesterbro.
Skønne udklædninger.
Ninja med en øl i hånden.
Ja der er jo så Poul Neumeyer.
Tilbage på vognene.
.jpg)
Så er det med at komme med.
.jpg)
Klar til afgang.
.jpg)
.jpg)
Besøg Møllestræde
.jpg)
Musik i møllestræde.
.jpg)
Og der var nogen, der nød musikken.
.jpg)
Altså ham Stewart med sin pige.
.jpg)
Flot rytter.
Besøg Lægeboligen
Som altid. Et besøg i Lægeboligen med Veksø Kro i baggrunden.
Frokost Slagtergården
Fast tradition under frokosten. Der skrives en hilsen i gæstebogen.
.jpg)
Så er der klar til frokost.
.jpg)
Det er en særlig hyggelig tradition gennem mange år.
.jpg)
Maden er kommet på bordet.
Besøg Brøndsted
.jpg)
Første besøg efter frokost er som hidtil et besøg i Brøndsted.
.jpg)
GIRLZ alias Ronnie er begyndt at se lidt brugt ud.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Fandens til djævel.
Afgang mod Skibsted.
Besøg Skibsted
.jpg)
Skibsted er også et besøgssted gennem mange år. Tv. ser vi Henrik Therkelsen,
der altid møder op, når der er optog.
.jpg)
Til højre ser vi Per Voigt, der ligesom jeg selv ikke kan være med mere -
Desværre.
.jpg)
Så har Randi fået plaster på næsen.
.jpg)
Rolig nu!
.jpg)
.jpg)
Besøg Stationsvej
Så er der besøg hos Bottos på Stationsvej.
Og her kan man få en kop øl.
.jpg)
Hvad mon hunden tænker.
.jpg)
Man kan altid høre hvor optoget er på musikken.
.jpg)
Kold servering i mere end i en forstand.
Besøg Kelsted
.jpg)
Ankomst til Kelsted, som har været besøgt siden 1985.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Sikke en modtagelse.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
I kelsted plejer mange at møde op, når optoget er på besøg.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Det er da bare Randi, der har fået en på tuden af Danny.
.jpg)
Og Ronnie (fede Dorriet) er da vist blevet frisk igen.
.jpg)
.jpg)
Selv om jeg efter 37 år ikke er med mere, er det nu dejligt at se alle vennerne
igen
Besøg Veksølund
Her er optoget nået Veksølund og Arne (Brian) Har fundet Randi.
En af de mange gårde i Veksø. Her i Kirkestræde
Parade i Veksø Bygade
Nu er dagen ved at nå sin afslutning i Veksø Bygade, hvor der er opsat flagallé.
Som nu gennem mange år har Henning bygget i haven til Hanegal. Denne gang blev
det til Veksø Mølle.
.jpg)
Dem har der tidligere været nogle stykker af i Veksø.
Så kommer optoget med forriderne med de flotte faner.
Paraden er gået i gang.
Trods den bidende kulde, var der mødt mange op.
Tøndeslagning Veksø
Bygade
.jpg)
Så skal der slås til den flot malede tønde.
Herunder billeder fra slagets gang.
Her ryger det allersidste bræt
Kattekonge 2026
Veksø har fået kattekongen 2026 - Robert Beicher. Tillykke
For anden gang er Robert blevet kattekonge.
Afslutning
Nemlig - Robert med sin datter på Veksø Kro. En sødere
afslutning på årers fastelavn i Veksø kan man næppe forestille
sig.
Tak fordi du så med.
Tak for i år og
på gensyn til alle i 2027, hvor
fastelavns søndag er d. 7.februar.
Med venlig hilsen Finn Lustrup.
Fastelavnsklubben er også på Facebook, hvor du kan tilmelde dig gruppen:
Veksø Fastelavnsklubs venner og følge os frem til næste års fastelavn.
![]()
Finn Lustrup 2026
|
|